W skrócie :
- Uczenie się to proces zadaniem którego jest zmiana nawyków zachowań.
- Rozwój to proces zadaniem którego jest zmiana postaw, myślenia.
ZZL i Amstrong o uczeniu :
Zwiększa zasób umiejętności oraz podwyższa poziom kompetencji pracownika. Zachęca do samodzielnego uczenia sie które polega na tym że pracownik aktywnie szuka możliwości zdobycia wiedzy i umiejętności potrzebnych do realizacji celów organizacji. Tworzy atmosferę uczenia się w której rozwijany jest proces uczenia się zarówno samodzielnie jak i z pomocą mentora.
„Zarządzanie zasobami ludzkimi” Armstrong
Uczenie się jest to proces poznawczy efektem którego jak zamiana. Czyli rozwijając pojęcie w wyniku podjętych działań nabywamy informacji i wiedzy które powodują zmianę naszego zachowania. Na przykład w wyniku ogłoszenia nowego prawa o ruchu drogowym zatrzymujemy się na czerwonym świetle a jedziemy na zielonym.
Rozwój jest to proces analizy który zmierza w kierunku innego stanu bycia lub myślenia. Przykład poprzez obserwację siebie oraz innych uczestników ruchu drogowego nasza nasz stosunek do prędkości się zmienia. I co ciekawe w obie strony. Tzn gdy zaczynamy jeździć z czasem jeżdzimy coraz szybciej by w pewnym momencie osiągnąć stabilizacje i w końcowym okresie życia zwolnić.
Z punktu widzenia Hr biznes partnera:
Natomiast w kontekście zarządzania zasobami ludzkimi i procesami hr uczenie się powinny być podporządkowane celowości i efektywności i mieć bezpośredni wpływ na wynik finansowy firmy.
Uczenie się powinno być nierozerwalnie związane z zarządzaniem wiedzą ponieważ jest to jedyna metoda zarządzanie wiedzą w ramach organizacji. A więc pozwala by wszystkie zatrudnione zespoły pracowników były wyposażone w umiejętności i kompetencje pozwalające do wypełnienia obowiązków oraz otrzymania wyników w sposób jednoznaczny nie zależnie od kogo klient otrzymuje odpowiedź.
Każdego pracownika powinno się zachęcać do uczenia się i poszerzania wiedzy ponieważ dzięki temu buduje się w nim motywację wewnętrzną a firma ma możliwość uzyskania przewagi konkurencyjnej.
I moich doświadczeń:
Kiedyś pracując w firmie produkcyjnej miałam okazje usłyszeć z ust kierownika projektu do młodego inżyniera
„Nic bardziej mnie nie denerwuje jak młody człowiek stwierdza: Panie Boże takiego mnie stworzyłeś i takiego mnie masz. Po to Bóg dał ci rozum byś z niego korzystał”. Nadal pamiętam te słowa.
Konsekwencją procesu uczenia się i rozwoju jest zamiana. I dochodzimy do kolejnego tematu jakim jest zarządzanie zamianą. Czyli jest to proces zadaniem którego jest skuteczne wdrożenie zmiany poprzez jej
- zaplanowanie
- systematyczne wprowadzenie
- uwzględnienie oporu zespołów pracowników