Efektywność tworzy kulturę ukierunkowaną na wynik, promującą uzyskiwanie wysokiego poziomu efektów w takich obszarach jak produktywność , jakość, poziom obsługi klienta, wzrost , zysk zwiększenie wartości dla akcjonariuszy. Upoważnia pracowników do samodzielnych zachowań wiążących się z osiąganiem przez firmę lepszych wyników takich jak: podejmowanie ryzyka, wprowadzanie inowacjii, wymiana wiedzy, budowanie zaufania pomiędzy członkami zespołu pracowników.

„Zarządzanie zasobami ludzkimi” Armstrong

Wysoka efektywność inaczej wydajność to efekt ciągłego proces samodoskonalenia zadaniem którego jest osiągniecie maksymalnego efektu w ramach dostępnych środków narzędzi

Kiedyś na studiach historie o firmie gdzie właściciel kupował tonami mąkę a następnie dzielił do 1kg torebek. Na początku właściciel miał duże problemy z zarządzaniem zespołem i z wydajnością. Jednak w pewnym momencie wpadł na pomysł że podzieli cały zespół pracowników na dwa zespoły. Pojawił się element rywalizacji i stał się cud. Wydajność pakowanie z czasem coraz bardziej rosła mimo że nic się nie zmieniło. Oczywiście w pewnym momencie proste rezerwy się wyczerpały ale efekt końcowy był bardzo dobry.

Należy bardzo uważać aby cel uzyskania wydajności a tak naprawdę ocena wydajności nie stała się złotym cielcem.

Z życia hrbp:

Oddział X wysłał pracownika do oddziału Y w innym kraju w celu wykonania pewnych zadań. Po realizacji tych zadań managerowie oddziału X postanawiają zatrzymać tego pracownika na dłużej. Są z niego bardzo zadowoleni. Macierzysty oddział nie ma nic przeciwko. Wiec specjaliści hr w obu oddziałach ustalają szczegóły hr-owe i wszystko zostaje uzgodnione. Dwa tygodnie przed przejściem pracownika do oddziału Y hr biznes wysyła prośbę do hr direct że z rozpoczęciem kolejnego miesiąca w oddziale pojawia się nowy pracownik. Informuje też o tym kto będzie jego bezpośrednim przełożonym od tego momentu oraz w jakim zespole pracowników pracuje.

Nie minęło 8h…

Hr biznes partner dostaje informację na skrzynkę email: status pracownika w systemie na dzień dzisiejszy jest aktualny. W związku z czym zmiany nie zostaną wprowadzone. Zamykam temat.

Można się zdenerwować na taką sytuację, prawda?

Jako hr biznes partner rozumiejąc że z początkiem miesiąca koledzy z twardych hr będą mieli dużo pracy w związku z nowymi przyjęciami do zespołów pracowników. Przewidując to jako hrbp postanowiłam przekazać wcześniej by hr direct mógł się przygotować. Jednak specjalista hr odpowiedzialny za ten proces nie pomyślał. A może stawia wyżej KPI. Ale jeśli te KPI mają wpływ na premię?

I dlatego mierząc efektywność pracownika czy efektywność pracy zespołu czy nawet efektywność organizacji. Pamiętajmy:

Efektywność to narzędzie a nie cel.

Niestety to jest wada pracy w sektorze BPO czy SSC. Ze względu na skalę wszystkie procesy również procesy hr są podzielone na mniejsze etapy/zadania. Które mają przypisane kontroli KPI. Co powoduje że nie wszystkie procesy przebiegają zgodnie z intencją twórców a czasami nawet zdrowym rozsądkiem.