Rozwija motywację i zaangażowanie pracowników, wynagradzając ich odpowiednio do wkładu.

„Zarządanie zasobami ludzkimi” Armstrong

Każdy specjalista ds spraw hr lub hr biznes partner miał okazje spotkać się z sytuacją :

Pracuje od miesiąca. Własnie się dowiedziałem że moi koledzy z zespołu pracowników zarabiają o 30% więcej. Kiedy mam iść do kierownika zespołu po podwyżkę?

Jest to szczególnie widoczne w branży SSC i BPO ze względu na dużą rotację i mobilność pracowników.

Wynagrodzenie z punktu widzenia hr biznes partnera:

Nie mogę się powstrzymać by nie zacytować fragmentu tekstu sprzed kiluset lat jeśli nie kilku tysięcy lat:

Królestwo niebieskie podobne jest do właściciela winnicy, który o świcie wyszedł z domu, by zatrudnić ludzi do pracy. Uzgodnił z nimi dniówkę i wysłał na pole. 

Gdy wyszedł o dziewiątej, zobaczył na rynku innych ludzi bez pracy. „Idźcie pracować w mojej winnicy”, powiedział. „Uczciwie wam zapłacę”. Poszli więc pracować. Właściciel zrobił to samo około dwunastej i trzeciej po południu. 

Gdy wychodził około piątej, spotkał kolejnych ludzi i zapytał: „Czemu staliście tu bezczynnie cały dzień?”. „Ponieważ nikt nas nie zatrudnił”—odpowiedzieli. „No to idźcie szybko do mojej winnicy!”. 

Wieczorem właściciel powiedział zarządcy: „Zwołaj pracowników i wypłać im należność—zaczynając od tych ostatnich, a kończąc na pierwszych”. Podeszli więc ci, którzy przyszli o piątej, i dostali całą dniówkę. 10 

Gdy przyszła kolej na pierwszych zatrudnionych, spodziewali się, że dostaną więcej. Ale oni również otrzymali dniówkę. 11 Wzięli pieniądze, ale robili właścicielowi wymówki: 12 „Jak to? Ci ostatni pracowali tylko godzinę, a dałeś im tyle samo co nam, którzy przez cały dzień ciężko pracowaliśmy w upale!”. 13 „Przyjacielu, przecież cię nie skrzywdziłem”—zwrócił się do jednego z nich właściciel. „Czy nie umówiliśmy się na dniówkę? 14 Weź swoje pieniądze i wracaj do domu! Chcę temu ostatniemu pracownikowi dać tyle samo, co tobie. 15 Czy nie mam prawa wydawać swoich pieniędzy tak, jak chcę?

Ewangelia wg Mateusza

I mojej praktyki hrbp:

Natomiast w tym momencie branża BPO i SSC przeżywa gwałtowny rozkwit w Polsce. Pojawia sie problem podkupywania sobie pracowników i eskalacji oczekiwań płacowych. Zwłaszcza pracowników niższego szczebla. Czyli tych posiadających doświadczenie zawodowe na poziomie do dwóch lat. W tym momencie zderzają się dwie strony w swoich oczekiwaniach: młodzi pracownicy i szefowie zespołów.

Pracownicy korzystając z boomu na branży BPO (jest rok 2021) idą tam gdzie mogą uzyskać większe wynagrodzenie. Czemu tak naprawdę trudno się dziwić.

Z drugiej strony są szefowie zespołów. Odpowiadają oni za relizację zadań i ich oczekiwaniem jest takie aby zespoły pracowników były stabilne a procesy realizowane zgodnie z harmonogramem. Powoduje to że są gotowi oferować podwyżki i przekraczać budżety płacowe. I dzięki temu zatrzymać pracowników i utrzymać stabilność zespołu.

No a pracownicy w zespołach przecież rozmawiają między sobą. „I jesli on dostał to ja też chcę podwyżkę wynagrodzenia”. I się zaczyna:

Eskalacja.

Jakie jest rozwiązanie takie sytuacji. Jedynym rozwiązaniem jakie tutaj widzę to system wynagradzania który został opracowany w oparciu o wartościowanie stanowisk pracy. I tego należy się trzymać. Ponieważ na stanowiskach gdzie jest wymagany rok czy dwa lata zawsze będzie rotacja. Nazwijmy to przywilejem wieku tych pracowników.

Oczywiście należy sprawdzać aktualne stawki rynkowe na poszczególnych stanowiskach. Ale patrzmy proszę na koszty.